I dag avslöjade Burberry sin nya förändring som de tror ska röra om i grytan inom modebranschen. Det brittiska modehuset har nämligen beslutat att göra om sitt upplägg under modeveckorna för att bygga en tajtare relation med sina kunder.
"Förändringen kommer att bygga ett starkare samband mellan vad vi ser på catwalken och när folk faktiskt kan uppleva kollektionerna i butik", säger Christopher Bailey, vd. "Vi har länge försökt minska det här glappet. Från livestreams, till att kunna beställa kläder direkt från catwalken till sociala medier-kampanjer till det senaste steget i vår kreativa process som ska förändra allt".
Så vad handlar egentligen förändringen om? Burberry menar att det är tre punkter som utgör modehusets nya koncept, som de hoppas att även andra ska hoppa på.
1. Dam- och herrmode förenas
Fram till nu har Burberry följt traditionen, likt alla andra modehus, och haft fyra modevisningar om året, två för dammode och två för herrmode. Från och med september har Burberry beslutat att bara ha två kombinerade visningar, med både dam- och herrmode, om året.
2. Hejdå, säsonger
I dag delas mode in i höst och vinter (A/W) respektive vår och sommar (S/S), men för att förenkla för kunden ska Burberry göra mer tidlösa kollektioner som istället uppkallas efter månaden de visas upp. Visningen som äger rum i höst får därför kort och gott namnet "september".
3. Kortare väntetid
I dag tar det nästan sex månader tills kläderna du ser på catwalken landar i butik. Det tänker Burberry också ändra på genom att lansera kollektionerna i butik direkt efter modevisningarna, samt genom att kabla ut reklamkampanjer samma dag som visningen hålls.
Källa: Chic.
|
|